Riskují život jen pro momentální euforii?

Kdo jsou hrdinové ničeho?
Jsou to ztracené existence, které mohly být hrdiny, ale žijí v době, která o hrdinství nestojí. Část generace, která se nedokáže srovnat s tím, že se (bez vlastního přičinění) ocitla v blahobytu moderní civilizace.
Postavy riskují své životy. Lezou na jeřáby, naskakují na rozjeté vlaky. Jak samy říkají – jsou závislé na adrenalinu. Opravdu riskují život jen pro momentální euforii?
Přestože adrenalinová extáze je bezesporu jedním z důvodů, jejich motivace k riskování je mnohem hlubší. Je to niterná potřeba kontrastu. Skrze prožití (a přežití) reálného ohrožení pro ně nabývají i obyčejné věci smysl – alespoň krátkodobě. Tak jako je postel nejměkčí po dlouhé cestě a hlad je nejlepší kuchař, musí se přiblížit smrti, aby dokázali ocenit krásu života.
Existuje experiment, při němž jsou lidé usazeni do prázdné místnosti ke stolu s tlačítkem, které způsobuje slabý elektrický šok. Ti lidé vědí, jak tlačítko funguje, ale po několika minutách nudy jej přesto většina zmáčkne. Raději zvolí bolest než ubíjející nicnedělání. Pro postavy, o kterých píšu, je celý život tou prázdnou místností a akce, na kterých riskují všechno, tlačítkem, které jim sice ubližuje, ale alespoň se díky němu „něco děje“.
Takže jsou vlastně i trochu znuděni životem?
Ano, dá se to tak říct. Ale nejde o obyčejnou nudu, kterou zaženete nějakým rozptýlením. Jedná se o hluboký vnitřní neklid pramenící z nedostatku skutečných výzev a pocitu, že život postrádá opravdový smysl. V bezpečí a pohodlí se pro ně totiž svět stává sterilním a bezvýznamným, a každodenní rutina je příliš mdlá na to, aby uspokojila jejich touhu po intenzivním prožitku. Všednost jim jednoduše nestačí.
Postavy v partě nejsou pojmenované. Mají pouze přezdívky – Chemik, Šváb, Rus, Brácha. Přítelkyně hlavní postavy je jednoduše Ona. Je to kvůli tomu, že jsou obecně zastupitelní, generičtí?
Přesně tak. Příběh sice sleduje způsob, jak se s odcizením a životní nenaplněností vyrovnává konkrétní skupina lidí, nicméně pocity, které je k tomu vedou, jsou univerzálnější. Neschopnost zapadnout, zoufalství a bezcílnost, vnitřní prázdnota. Věřím, že ve větší či menší míře je někdy během svého života zažije téměř každý z nás, aniž by kdy lezl na jeřáb nebo naskakoval na vlak. Navíc právě i kvůli způsobu, jakým se postavy knihy tyto emoce rozhodly kompenzovat, jsou pro všechny ostatní bezvýznamní, zbyteční a nahraditelní. Sami se sice vnímají jako hlavní postavy a snad i hrdinové, ale na jejich činech ve skutečnosti pramálo záleží.
Hlavní postava není spokojena v práci ani v osobním životě. Snaží se žít „normální“ život, ale vnitřně ho to sžírá. Proč není schopen se usadit a být šťastný?
To je otázka za milion. Celý příběh se na ni vlastně snaží najít odpověď. Ve stručnosti ji asi vyjádřit nedokážu – a snad to ani není možné.
...........
z rozhovoru pro Kavárnu Hostu
Další články

Život není vždycky takový, jaký si ho představujeme

Příběh skládaný po střípcích dvanáct let
