Cenu literární kritiky za rok 2024 získaly Emma Kausc a Iryna Zahladko

Cena literární kritiky nemá být na rozdíl od Litery knižní, ale v užším slova smyslu literární cena, proto jsme se rozhodli udělovat ji pouze ve dvou hlavních kategoriích. Naším cílem bylo vytvořit přehledné ocenění, které nesrovnává jablka s hruškami," uvedla předsedkyně Spolku literární kritiky Blanka Činátlová.
Z textu Marty Ljubkové ke knize Emmy Kausc Narušení děje:
Třiatřicetiletá Emma žije v Londýně, je dítětem českých emigrantů, bez kořenů a lehce ztracená, ale zároveň svou ztracenost nijak hluboce, explicitně neprožívá — spíše ji tušíme právě z toho, jak pátrá po příběhu (nebo příbězích). Autorka dlouho postuluje, konstruuje svůj fikční svět, předkládá náčrty postav a jejich osudů, připravuje čtenáři často nesouvisející mozaiku osudů, je fragmentární, pohybuje se ve skocích, noří se do dílčích vzpomínek. Její literární konstrukce je jaksi klipovitá, odkazuje k medialitě současného světa. Na rozdíl od svých postmoderních předchůdců nečerpá jen z literatury, ale i z různých druhů umění. Přináší sérii krátkých vhledů, mluvících obrazů, autoreferenčního psaní. Od prvních oddílů úvodní kapitoly je patrná její důvěra v recipienta, v jeho ochotu či schopnost nechat se vést jejím asociativním proudem. Kromě řady uměleckých a geografických reálií nás v románu orientují příběhy hlavních postav a také návratný a variovaný motiv prostoru a času.
Zásadních postav v románu vystupuje velmi málo: některé jsou spojeny s určitými částmi knihy, jiné procházejí, o ty jde vcelku nejvíce. První z nich je Zuzana, Emmina matka, emigrantka, která nikdy nepřijala jazyk nové vlasti. Nedávno zemřela a Emma se vyrovnává jak s jejím odchodem, tak s pozůstalostí a ostatně i s traumaty, bez nichž se zřejmě žádný vztah s rodiči neobejde. Kausc o nich nereferuje žalobně, s obviněním, ale jaksi samozřejmě, mimochodem, jako o záležitosti, kterou si neseme všichni. Nesnaží se traumata ani zdůrazňovat, ani se jimi nijak zdobit, doutnají pod povrchem a vyjevují se spíše v jednotlivých situacích, latentně; přinejmenším v první části knihy netvoří klíčové téma.
..................
Z textu Jitky Bret Srbové ke knize Iryny Zahladko Jak se líčit v nemoci:
Není tu nic krásného, o čem by se dalo krasobásnit. Tato poezie je otevřená rána – která si přeje vzít čtenáře a čtenářky s sebou, zakrvácet i je. Nemoc je podobně jako válka tělesná, rozkladná a devastující. Sbírka Jak se líčit v nemoci by se snadno mohla jmenovat Jak se líčit ve válce. V obou případech leda tak pro smrt, jež zdůrazní absurditu lpění na jakési estetice ve chvíli, kdy nic nemá smysl. To dále akcentuje zaseklý letopočet, o který se opírá i autorka empatického doslovu Lenka Kuhar Daňhelová: „24. února už trvá XX dnů. Jediným přáním je skutečné zítra.“
Refrén, který se ve sbírce neustále vrací, respektive vrací se a nabývá na hlasitosti i teď, kdy jde recenze do sazby, i teď, kdy ji čtete. Nelze počítat čas od začátku války, nelze myslet na budoucnost, jestliže válka stále trvá. Všimněme si, že v lineárním moderním světě je časovost spíše otravná, spíše omezující, vytvářející stres – a uměním nezřídka kriticky reflektovaná jako civilizační nemoc. V nemocném válečném světě může představovat návrat k přirozenému řádu věcí, kdy je čas na čas. Ve stavu neustálého ohrožení smrtí hodiny ani dny nemají žádnou relevantní roli.
Další články

Nový román ze série Zaklínač 30. září 2025

Před 10 lety zemřel Terry Pratchett, stvořitel Zeměplochy
