S Vráťou nikdy nevíš, bude to snídaně anebo šláftruňk?

/ Jan Novák, nakl. Maťa

Beatnické verše S pěnou u huby jiskří, a ty jiskry srší ze zvukomalebného staccata o asociacích na téma posledních věcí, dávných vzpomínek, halucinogenů, metafyziky, bohů, kterejm nepolezeme ani do hor, ani do chalup, ani do prdele...Další sbírka Vratislava Brabence, básníka, spisovatele, saxofonisty, chartisty, bývalého člena Plastic People , nyní člena Pal Post Unit, napsaná v posledních dvou letech. Doslov Jan Novák.
Beatnické verše S pěnou u huby jiskří, a ty jiskry srší ze zvukomalebného staccata o asociacích na téma posledních věcí, dávných vzpomínek, halucinogenů, metafyziky, bohů, kterejm nepolezeme ani do hor, ani do chalup, ani do prdele...Další sbírka Vratislava Brabence, básníka, spisovatele, saxofonisty, chartisty, bývalého člena Plastic People , nyní člena Pal Post Unit, napsaná v posledních dvou letech. Doslov Jan Novák.

Doslov

Šel jsem ráno do pekárny pro bagetu, na malém náměstí pod Krymskou ulicí seděl u rozviklaného stolku Vráťa Brabenec a já si uvědomil, že ho poprvé vidím na slunci. Neslunil se, to vůbec, jen mžoural do světla, kam nepatřil. Většinou ho vídám v baru zabořeného do divanu nebo na pódiu anebo nahodile v nějaké krčmě, kde v mých vzpomínkách vždycky sedí ovinutý šálou cigaretového kouře. Teď měl před sebou hrníček kávy a kovový tácek, který vrhal prasátko na fasádu, a na tácku se třpytil prázdný panák. Bylo to jasný, kafe a rum, a tak jsem se zeptal: “Snídaně?” “Ále hovno,”pokynul mi, abych si přisedl na rozviklanou židli naproti a zablokoval úzkýchodník, “šláftruňk.“

Vráťa se vracel domů z flámu, jenže já se chystal psát, proto jsem si dal jenom presso, ale dřepěli jsme tam ještě nejmíň hodinu. Kecat s Vráťou je totiž daleko lepší než psát, ale je to i lepší než si číst. Nemusíme si nic vysvětlovat, oba jsme emigranti s rodinami rozpůlenými Atlantickým oceánem; oba koukáme na svět skrz rockenrollové brýle; oba patříme do Vršovic (když jsem se tam přistěhoval, uvítal mě Vráťa slovy: “konečně doma, tohle byla dycky trestanecká čtvrť”). A Vráťa má nažito jako málokdo, své příběhy podává lehce (“ta estébácká svině, co se mi teď u soudu vysmála, mi tehdy říkala: ‘až tě přejede vétřieska, tak tu budu řídit já!’”) a k tomu je velký fabulátor.

Vráťa patří do rodu beatniků, je totiž stejně čistým intelektuálem ve špinavé bundě jako Allan Ginsberg nebo Jack Kerouac. To pochopíte okamžitě, když s ním sedíte na paravanu Cafe Sladkovský, kam se chodí na cigáro, a posloucháte, jak několika slovy objasní rozdíl mezi etologií a etiologií. (Mimochodem, stejně jako beatnické aristokracii na Columbia University v New Yorku se i Vráťovi paradoxně dostalo lepšího vzdělání, než jaké museli skrývat třeba Milan Kundera anebo Václav Havel, oběti komunistické pedagogie padesátých let.) A když se dokouří a jde se zpátky dovnitř k půllitrům a začne se probírat, co se komu poslední dobou děje, tak opět žasnu nad tím, jaký je Vráťa polyhistor.

Jako herec se právě vrátil z Maďarska, kde hraje v celovečerním filmu a kde ještě přetáčel scénu, v níž původně umíral příliš civilně — naturščik Brabenec se mezi pro esionály neztratí, například ve výborném filmu … a bude hůř. Ten poslední večer po práci popíjel s maďarským režisérem likér tajné receptury z osmi bylin (“minimálně tři z nich jsem ihned poznal” — zahradní architekt a botanik); lektvar to byl tak dobrý, že po jeho požití celá filmová banda spatřila kosmickou loď, letící nad nimi směrem na Slovensko (což Vráťa zařadí do kontextu biblických znamení z nebes — student bohoslovectví — než dodá, že druhý den se ukázalo, že na Slovensko spadl meteor); on sám ovšem na kosmickou loď čučet odmítl, protože byl pohroužen do prasečí symfonie, neboť vedle byla farma a z prasečince se linula temná hudba (“to fakt byla symfonie, mělo to strukturu, já tam slyšel sóla, já tam slyšel hoboje, já tam slyšel pozouny”— saxofonista a hudebník); a ráno se ukázalo, že prasata jdou na porážku, takže se v noci loučila se životem (“a když jsem tohle slyšel, tak jsem si řek, o tom napíšu báseň, to byla ta jiskra, kterou k psaní potřebuješ” — básník a literát)…

V příští sbírce Brabencových básní se však žalm o likéru z osmi tajných bylin, kosmické lodi do Bratislavy a prasečí symfonii neobjeví, neboť polyhistor měl po maďarské pitce takovou kocovinu, že na báseň, která byla prakticky hotová a stačilo ji jen zapsat, úplně zapomněl. Tu jiskru však mají beatnické verše S pěnou u huby, kolik jich jen srší ze zvukomalebného staccata o asociacích na téma posledních věcí, dávných vzpomínek, halucinogenů, metafyziky, bohů, kterejm nepolezeme ani do hor, ani do chalup, ani do prdele, smutek utek a sbor zpívá ALEJÓ. Nu što. Nalej ruma, hold the cofee, s Vráťou nikdy nevíš, bude to snídaně anebo šláftruňk?

Jan Novák, 15. 3. 2024

Další články

Výbor Svou vidět bledou mrtvolu obsahuje básně tištěné v rozmezí let 1895 až 1910.  Výbor je soustředěn na zapomenuté básníky české dekadence, nezahrnuje tudíž „velké“ dekadenty, publikačně saturované, ani známé básníky s dekadencí asociované či se jí v jednotlivých básních blížící.
Aktuality

"Malí básníci" české dekadence

Výbor Svou vidět bledou mrtvolu obsahuje básně tištěné v rozmezí let 1895 až 1910. Výbor je soustředěn na zapomenuté básníky české dekadence, nezahrnuje tudíž „velké“ dekadenty, publikačně saturované, ani známé básníky s dekadencí asociované či se jí v jednotlivých básních blížící.
 | nakl. Dybbuk
Dosud nezveřejněný, rukou psaný text z roku 1952 vychází jako faksimile. Josef Škvorecký jej stylizoval jako domácí úkol z jazyka českého sepsaný žákem III. třídy Obecné chlapecké školy v Náchodě Josefem Krátkým. Odehrává se v roce 1933. Rukopis dotvářejí Škvoreckého rozmarné kresbičky včetně miniatury, na níž za klavírem zpodobnil sebe sama. Vydáno ke stému výročí narození Josefa Škvoreckého ‒ s úvodem Josefa Kroutvora a doslovem Michala Přibáně.
Aktuality

Škvorecký stylizovaný do žáka III. obecné

Dosud nezveřejněný, rukou psaný text z roku 1952 vychází jako faksimile. Josef Škvorecký jej stylizoval jako domácí úkol z jazyka českého sepsaný žákem III. třídy Obecné chlapecké školy v Náchodě Josefem Krátkým. Odehrává se v roce 1933. Rukopis dotvářejí Škvoreckého rozmarné kresbičky včetně miniatury, na níž za klavírem zpodobnil sebe sama. Vydáno ke stému výročí narození Josefa Škvoreckého ‒ s úvodem Josefa Kroutvora a doslovem Michala Přibáně.
 | nakl. Novela Bohemica, Památník NP
Bývalá sexuální pracovnice, tatínek nemocného syna, farářka, majitel undergroundového vydavatelství, prodavačka v supermarketu, autor detektivek nebo zdravotní sestra. Všem stačilo si ve správný čas přečíst tu správnou knihu a život se jim zcela proměnil. Najednou bylo možné najít cestu ze slepé uličky, aktivizovat se, vyrovnat se s nepřízní okolí, nebo dokonce sám se sebou.
Aktuality

Rozhovory o nečekané síle čtení

Bývalá sexuální pracovnice, tatínek nemocného syna, farářka, majitel undergroundového vydavatelství, prodavačka v supermarketu, autor detektivek nebo zdravotní sestra. Všem stačilo si ve správný čas přečíst tu správnou knihu a život se jim zcela proměnil. Najednou bylo možné najít cestu ze slepé uličky, aktivizovat se, vyrovnat se s nepřízní okolí, nebo dokonce sám se sebou.