Před 100 lety se narodil Jiří Orten

Curriculum vitae
1919
Jiří, syn Eduarda Ohrensteina a Berty, rozené Rosenzweigové, přišel na svět 30. srpna 1919 v bytě číslo 3 pseudogotického domu čp. 315 v Kollárově ulici v Kutné Hoře. Obřezán byl 7. září dr. Juliem Fischerem z Uhlířských Janovic. Svědci obřízky byli stejní jako u staršího bratra Otty - Bedřich Klein z Kutné Hory a Jiřího zručský dědeček Jakub Ohrenstein.
1925-1930
Navštěvoval základní školu v Kutné Hoře.
1930-1932
Studoval na kutnohorské reálce (dnes gymnázium).
1932-1936
Studoval na kolínské reálce.
1936
Nebyl přijat na konzervatoř v Praze. Studoval zde na jazykové škole a zároveň pracoval jako archivář v karlínské firmě Crediton.
1937-1940
Studoval dramatické oddělení Státní konzervatoře hudby v Praze. Již v době studií, ale hlavně po svém vyloučení ze školy publikoval pod cizími jmény Karel Jílek a Jiří Jakub (již v roce 1928 sepsal Jiří několik vyprávění a příběhů, které nazval Mládí, věnoval je své matce a podepsal se pseudonymem Jiří Zručský). Aktivně se podílel na přípravě recitačních večerů a studentského divadla, které hrálo v Jednotném svazu na Zbořenci nebo v Umělecké besedě jako Divadlo mladých. Pro svou básnickou činnost si zvolil pseudonym Jiří Orten, ale v celém jeho díle nenajdeme jednoznačné zdůvodnění volby tohoto básnického příjmení. Snad se jedná jen o pět písmen z jeho rodného příjmení.
Debutoval v Mladé kultuře a Haló novinách (1936), kde po určitý čas redigoval rubriku mladých. Kromě toho přispíval do časopisů Hej rup!, Eva, Rozhledy, Čteme, Kritický měsíčník a jiných. V halasovské edici První knížky v nakladatelství Václava Petra mu vyšla o tři roky později prvotina Čítanka jaro. Uveřejnil ji pod jménem Karel Jílek, s nímž spojil i další sbírku veršů, kterou mu Petrovo nakladatelství vydalo pod názvem Cesta k mrazu. K pseudonymu Jílek (jílek – druh polní trávy) Orten napsal 31. července 1940 svému příteli, divadelnímu režiséru Gustavu Schorschovi (1918-1945), dopis v básni, kde stojí:
Lépe býti ohnicí, nežli kaditelnicí. Lépe býti polním kvítkem, nežli (ritem-li ne) ritkem. Lépe býti jílkem, nežli krokodýlkem ... |
Soukromý tisk Zdeňka Urbánka k Novému roku 1941 - rozsáhlá báseň Jeremiášův pláč - byl již podepsán jménem Jiří Jakub (Jakub pochází z hebrejštiny v přeneseném významu znamená „druhorozený“), stejně jako sbírka Ohnice, která byla zařazena do edičního plánu Melantrichu v témže roce. Sbírka Ohnice se tak stala poslední knížkou, jejíhož vydání se autor dožil. Sám sice ještě uspořádal dvě sbírky - Elegie a Scestí - ale ty se mohly objevit na knižních pultech až po osvobození.
Poté, co mu v roce 1936 zemřel otec a co jeho starší bratr Ota odešel do Anglie, stal se Jiří oporou matce a malému bratrovi Zdeňkovi. Pouto k rodině však bylo narušeno tím, že Orten nesměl opouštět území Prahy. Zbytek jeho života poznamenal rovněž rozchod s Věrou Fingerovou (1920-1990), dívkou, k níž se předtím upnul, takže ačkoliv i nadále udržoval styky se svými kolegy sdruženými v neoficiálním klubu Noc, cítil se stále osamělejší. Přinucen okolnostmi střídal byty i zaměstnání. Spolu s básníkem Hanušem Bonnem pracoval v Židovské náboženské obci. Pozoruhodným svědectvím o Ortenově životě jsou tři knihy jeho deníků - Modrá, Žíhaná a Červená kniha, do nichž si zaznamenával své postřehy, básně i výpisky z četby (Modrá kniha vznikala od 10. ledna 1938 do 12. prosince 1939, Žíhaná kniha od 13. prosince 1939 do 9. prosince 1940 a konečně Červená kniha od 9. prosince 1940 do 29. srpna 1941).
1941
Jiří Orten byl dne 30. srpna 1941 sražen v Praze na Rašínově nábřeží rychle jedoucím sanitním vozem. Jediným svědkem této tragické události, která se stala mezi Železničním a Palackého mostem, byla Eliška Kleinová, tehdejší Jiřího přítelkyně. Nejdříve byl Jiří Orten odvezen do nemocnice na Karlově náměstí, ale později převezen do Kateřinské ulice, kde bylo v pátém poschodí zvláštní oddělení pro židovské pacienty. Tam následkům těžkého zranění dne 1. září 1941 podlehl. Bylo mu dvaadvacet let.
zdroj: jiriorten.cz
Další články

Dějiny teologického myšlení přehledně a čtivě

S Radkou Denemarkovou nejen o jejím románu Hodiny z olova
