Alena není žádná oběť, nýbrž holka od rány s pěkně prořízlou pusou. A právě způsob, jakým Horáčková prezentuje její postoje a pohotový jazyk, je neodolatelně okouzlující. Přitom si dvě ženské prostě povídají, tu u kafíčka, tu nad sklenkou vína, tu v autě, tu v kuchyni. Přesněji řečeno povídá Alena, Vlastiny otázky jsou zamontované do jejího monologu, rozbitého do kratičkých a vypointovaných kapitol a zaplněného vtipným, elegantním a místy lehce cynickým líčením zážitků z totality. Je pozoruhodné, jak autorka, která vzhledem k věku tu dobu příliš nezažila, dokáže vyhmátnout její atmosféru, počínaje umístěnkami, pitomými kádrováky, frontami na favorita či problémy s výjezdní doložkou a konče estébáckými sliby laskavosti a výhod při spolupráci. Člověk by se nad záplavou půvabných, v hovorovém módu formulovaných vět chvílemi s chutí zasmál – kdyby to v podstatě nebylo tak smutné. (...)
Alice Horáčková se v literatuře uvedla výborným a ceněným životopisem beatnické básnířky Vladimíry Čerepkové. Následoval další atraktivní faktografický titul 7x ve vedlejší úloze a Neotevřenými dopisy autorka dokazuje, že se stejně dobře pohybuje i ve fikci.
Hodnocení: 80%